Η διαχείριση της καθημερινότητας στο “μειονοτικό” σχολείο Αμυκλών

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ

Το Σάββατο, 10 Φεβρουαρίου 2024, οργανώθηκε από το σχολείο επιμόρφωση με θέμα τη διαχείριση της καθημερινότητας στο σχολείο μας. Η επιμόρφωση έγινε στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ιερού Ναού της Κοίμησης της Θεοτόκου Αμυκλών. Ευχαριστούμε θερμά την Ιερά Μητρόπολη Μονεμβασίας και Σπάρτης που μας παραχώρησε τον χώρο, καθώς και τον πάτερ Γεώργιο Πούλια που φρόντισε γι’ αυτό. Συντονίστρια – επιμορφώτρια ήταν η κα Βασιλική Αρβανίτη, καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής και υπεύθυνη οργάνωσης του πτυχιακού προγράμματος σπουδών του τμήματος Βρεφονηπιαγωγών στο πανεπιστήμιο Cergy Pointoise. Η κα Αρβανίτη βγήκε πέρσι στη σύνταξη, αλλά συνεργάζεται ακόμα με το πανεπιστήμιο επιβλέποντας κάποιες πτυχιακές εργασίες. Η χθεσινή συμμετοχή της ήταν εθελοντική, μετά από αίτημα του σχολείου, γιατί πιστεύουμε ότι μια ματιά Ειδικής Αγωγής στην καθημερινότητά μας θα βοηθήσει “ουσιαστικά” τη δουλειά μας.

Το πρόγραμμα της επιμόρφωσης είχε την εξής δομή.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ

Μέσω δύο κινητικών ασκήσεων, τα μέλη ήρθαν σε επαφή κατά τρόπο διασκεδαστικό και απλό, έτσι ώστε να ξεκινήσουν την συνεργασία σε μια χαλαρή ατμόσφαιρα.

Η εργασία έγινε σε τρία στάδια

ΣΥΛΛΟΓΗ ΒΙΩΜΑΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ

Προκειμένου να δημιουργηθεί κοινός προβληματισμός , δημιουργήθηκαν τρεις υποομάδες.

Κάθε μια εξέθεσε καθαρά μια κατάσταση που συνέβη ή κατά τη διάρκεια της προσέλευσης των παιδιών στο σχολείο ή κατά τη διάρκεια της διαδικασίας της μάθησης στην τάξη ή του διαλείμματος και του παιχνιδιού των παιδιών ή κατά την αποχώρηση.

Η συντονίστρια σημείωνε στον πίνακα τις λέξεις και φράσεις κλειδιά οι οποίες επέτρεψαν στην ομάδα να περάσει, μετά από ανταλλαγή απόψεων κι ερωτήσεων για διευκρίνιση, στη δεύτερη φάση εργασίας.

ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ

Μέσα από τις λέξεις κλειδιά δημιουργήθηκε ένα κοινό εργαστήριο το οποίο  επέτρεψε με τις γνώσεις τα συναισθήματα και την εμπειρία του κάθε συνομιλητή μια πολύμορφη  προσέγγιση της καθημερινότητας του σχολείου, ως προς τις ανάγκες των παιδιών, με στόχο τη μόρφωση και την εκπαίδευσή τους. Ποια μέσα διαθέτει το σχολείο τόσο ανθρώπινα όσο και υλικά.

Έννοιες όπως αυτή της διαφορετικότητας, της νόρμας, της εξουσίας, αλλά και πολλές άλλες όπως η ψυχική και συναισθηματική ασφάλεια εμφανίστηκαν και θα επέτρεψαν στην ομάδα   να φτάσει στην τρίτη φάση εργασίας διαλέγοντας από κοινού τον σχολικό χώρο και χρόνο μέσα στον οποίο πρόβαλε νέες προτάσεις διαχείρισης.

ΠΕΔΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΓΓΕΚΡΙΜΕΝΩΝ -ΔΡΑΣΕΩΝ – ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Κάθε ομάδα εργασίας επέλεξε να δουλέψει σε ένα  από τα θέματα που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της προηγούμενης φάσης, και που αφορούσαν την υποδοχή, την αποχώρηση, το διάλειμμα ή την τάξη, προβάλλοντας συγκεκριμένες δράσεις για υλοποίηση, λαμβάνοντας υπόψιν την διεπαγγελματική ομάδα, το περιβάλλον, τις ανάγκες και τα δικαιώματα του παιδιού, τα διαθέσιμα μέσα του σχολείου και  τις ανάγκες των εμπλεκομένων.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Οι εργασίες τέθηκαν για συζήτηση και κριτική με σκοπό την ανάδειξη της συνεισφοράς τους.